چه چیزهایی در یخچال نگهداری نکنیم؟نحوه چیدن درست مواد غذایی

برای حفظ ارزش تغذیه ای مواد غذایی درون یخچال و فریزر، توجه به برخی نکات دارای اهمیت است.تا بتوان به درستی از مواد مصرفی داخل یخچال و فریزر استفاده کرد.یخچال به قدری دم دستی شده است که کسی تصور نمی کند نتواند درست از آن استفاده کند. در این مطلب لیستی از اشتباهات رایج استفاده از یخچال را ارائه می دهیم. لطفاً با ما همراه باشید.

 

خوراکی که نباید در یخچال نگهداری کنید:

 

هندوانه، خربزه و…

بسیاری از صیفی‌جات مانند (خربزه، هندوانه و…) را زمانی که بیرون از یخچال نگهداری می‌کنید، رسیده‌تر و شیرین‌تر می‌شوند. علاوه بر این سرمای یخچال می‌تواند موادمغذی آنها را از بین ببرد. هنگامی که آن را برش دادید، سپس آنها را در یخچال قرار دهید. نگهداری آنها در بیرون از یخچال باعث می‌شود تا کامل‌تر و رسیده‌تر باشند.

گوجه‌فرنگی‌ها

سرمای یخچال می‌تواند مواد غذایی موجود در میوه‌های هسته‌دار از قبیل گوجه فرنگی و میوه‌های سبز را از بین ببرد. همچنین نگهداری آنها در یخچال مانع از رسیدن و خوشمزگی‌شان می‌شود

سیب‌زمینی وپیاز

بهترین روش برای نگهداری سیب زمینی، قرار دادن آن‌ها در یک مکان سرد و تاریک است. اما یخچال خیلی خنک است. سرمای یخچال نشاسته سیب زمینی را از بین می‌برد و بافت سیب زمینی را پودری می‌کند که خوردن آن خوشایند نیست. همچنین نشاسته سیب زمینی در یخچال به قند تبدیل می‌شود که بر طعم آن تاثیر می‌گذارد.از دیگر خوراکی‌هایی که نباید در یخچال قرار داد، پیاز است. پیاز در یخچال سریعتر از محیط درون اتاق فاسد می‌شود. زمانی‌که پیاز در یخچال نگهداری شود خیلی سریع رنگ آن قهوه ای شده و بافت آن نرم می‌شود. بهترین مکان برای نگهداری پیاز قرار دادن آن در دمای اتاق و به دور از تابش نور خورشید است؛ اما زمانی‌که پوست پیاز کنده شود بهتر است که آن را در یک کیسه فریزر در قفسه سبزیجات یخچال نگهداری کرد.

 

عسل

عسل زمانی‌که در یخچال قرار می‌گیرد، ساختاری کریستالی مانند پیدا کرده و سفت می‌شود. بنابراین عملا غیر قابل استفاده می‌شود و دیگر طعم خوبی نخواهد داشت. اما با قرار دادن عسل در دمای اتاق می‌توان آن را برای مدت زمان طولانی نگهداری کرد. همچنین در نظر داشته باشید عسل‌هایی که بر اثر نگهداری طولانی مدت سفت می‌شوند را می‌توان با انداختن شیشه آن‌ها در آب گرم دوباره نرم کرد

 

دانه‌های قهوه

اگر از افراد طرفدار قهوه هستید، حتما می‌دانید که تفاوت زیادی میان یک قهوه خوب و بد وجود دارد. قرار دادن قهوه در یخچال چه به صورت دانه‌های قهوه و یا پودر قهوه باعث می‌شود که آب به خود جذب کند و در نتیجه قهوه خوب دم نکشد. بهترین روش برای نگهداری قهوه، قرار دادن آن در دمای اتاق و در ظرف در داری است که هوا در آن نفوذ نکند.

 

سیر

گل سیرهای (پوست‌کنده نشده) باید خارج از یخچال نگهداری شوند. همچنین گذاشتن آنها در یخچال ممکن است منجر به کپک زدن آنها بشود. (علاوه بر این چه کسی می‌تواند بوی آنها را تحمل کند؟)پاکت‌های کاغذی نمونه خوبی برای نگهداری سیر هستند اما باز هم باید به یاد داشت زمانی‌که سر سیر بریده می‌شود این سبزی شروع به خراب شدن می‌کند. بنابراین باید آن را در عرض ۱۰ روز مصرف کرد.

سس‌های تند

سس‌های تند متشکل از مقدار زیادی سرکه هستند. بنابراین نگهداری آن در خارج از یخچال سبب فاسد شدن آنها نمی‌شود. این را نیز باید خاطرنشان کرد که فلفل‌ها در دمای معمولی اتاق بهتر می‌توانند خاصیت تندی خود را حفظ کنند. بنابراین سس‌های تند را می‌توانید در کابینت نگهداری کنید.

 

استثنا مهم:در مورد سس مایونز برای برخی از خانم های خانه دار ، مسئله ذخیره مایونز خانگی همچنان تردید برانگیز است ، آنها دقیقاً به اندازه مورد نیاز برای یک بار استفاده می کنند. این تصادفی نیست ، زیرا از زرده تخم مرغ خام در دستور تهیه استفاده می شود. همانطور که می دانید ، آنها به سرعت خراب می شوند. بنابراین ، به طور کلی توصیه می شود که سس مایونز خانگی را بیش از چهار روز در یخچال نگهداری کنید.

 

 

نان وشیرینی‌ها و کوکی‌ها

ما در مورد رطوبت یخچال بسیار صحبت کردیم اما در رابطه با سرمای یخچال نیز باید بیان کرد که سرما می‌تواند سبب خشکی نان شود.قضیه‌ای که در رابطه با نان ذکر شد، در مورد شیرینی‌ها و کوکی‌ها نیز صادق هستند. نگهداری آنها در یخچال می‌تواند سبب بیات شدن آنها شود.

گیاهان تازه

مواد در یخچال

گذاشتن گیاهان تازه در یخچال آنها را به سرعت پژمرده و خمیده می‌کند. بهتر است گیاهان تازه را به همراه ساقه‌ آنها در یک لیوان آب نگهداری کنید. برخی از گیاهان مانند ریحان، طعم و عطر خود را در یخچال از دست می‌دهند و طعم و عطر غذاهای دیگر را به خود می‌گیرند.

روغن

روغن‌های خوراکی (کنجد، گردو و…) باید در یخچال نگهداری شوند اما قرار دادن دیگر روغن‌ها در دمای سرد یخچال باعث می‌شود که سفت شوند.

کره‌ بادام‌ زمینی

برخی از کره‌های طبیعی بادام زمینی باید در یخچال نگهداری شوند (توصیه‌های روی ظرف را بررسی کنید) اما کره‌ بادام زمینی پردازش شده را بهتر است در کابینت نگهداری کنید؛ جایی که سفت نشوند.

موزها

موز نیز در یخچال کال می‌ماند. بنابراین می‌توانید آنها را بیرون از یخچال نگهداری کنید تا هر زمانی که بخواهید آنها را استفاده کنید. یخچال پوست موز را نیز به رنگ قهوه‌ای تغییر می‌دهد اما این بدان معنا نیست که خوردن آن مفید نباشد.

 

 

اصول نگهداری مواد غذایی در یخچال

 

مواد غذایی را همانطور که خریده اید داخل یخچال قرار می دهید

هر قدر هم که عجله داشته باشید باید توجه کنید که چیدن مواد غذایی خریداری شده در یخچال اهمیت دارد. بهتر است قبل از قرار دادن خریدهایتان داخل یخچال آن ها را از پلاستیک ها یا کارتن ها خارج کنید. چون ممکن است که این پلاستیک ها یا کارتن ها تمیز نباشند و یخچال نیز به میکروب های موجود در آن ها آلوده شود. پلاستیک مواد غذایی امکان آلوده شدن مواد غذایی دیگر را بالا می برد و همچنین مانع از چرخش هوای سرد در داخل یخچال می شود.

در یخچال جای هر ماده غذایی نیست

برخی از افراد در یخچال را با در کابینت یا کمد اشتباه می گیرند. چون در آن را باز گذاشته و به کارهای دیگرشان می رسند. البته گاهی در یخچال دچار مشکل شده و به خودی خود خوب بسته نمی شود که در این صورت نیاز به تعمیر دارد. یا اینکه برخی افراد در چیدن مواد غذایی دقت نمی کنند و تراکم مواد غذایی مانع از بسته شدن در یخچال می شود. در هر حال این کار باعث خراب شدن مواد غذایی می شود که در آن ها به خوبی پوشانده نشده است. توصیه می شود از باز و بسته کردن زیاد در یخچال نیز خودداری کنید چون تعادل دمای داخل آن به هم می ریزد. همچنین از باز نگه داشتن طولانی در آن خودداری کنید.

گوشتی که ۳ روز در یخچال مانده است را یخ زده می کنید

گوشت خریده اید و داخل یخچال قرار داده اید و یادتان رفته است. چند روز بعد یادتان می افتد و تصمیم می گیرید آن را برای نگهداری طولانی مدت یخ زده کنید. اما این کار کاملاً اشتباه است. هر ماده غذایی تازه را باید بلافاصله یخ زده کرد بخصوص اگر این ماده غذایی گوشت باشد. چون ممکن است بعد از ۳ تا ۴ روز نگهداری در یخچال خطر رشد باکتری ها زیاد شده باشد. بنابراین باید آن را بدون معطلی مصرف کنید و یخ زده کردن آن کار اشتباهی است.

یخچالتان را دو بار در سال تمیز می کنید

درست است که باز کردن و تمیز کردن یخچال کار سخت و وقت گیری است. اما اجتناب از این کار اشتباه است و سلامتی را به خطر می اندازد. نباید باز کردن یخچال را به ایام خانه تکانی محدود کنید. لازم است که هر ماه یکبار یخچالتان را تمیز کنید بخصوص اگر گوشت زیادی در آن نگهداری می کنید. توصیه می کنیم بعد از تمیز کردن یخچال ۴ تا ۵ قطره لیموترش را روی یک دستمال نم دار ریخته و آن را روی سطوحی که با مواد غذایی تماس دارد بکشید. همچنین می توانید از جوش شیرین نیز برای ضدعفونی کردن یخچالتان استفاده کنید.

 

♦بیشتر بخوانید:اگرمیخواهید بدانید چطور بوی بد یخچال را ازبین ببرید کلیک کنید.

یخچال را با گنجه یا انباری اشتباه می گیرید

قرار دادن مواد غذایی داخل یخچال سرعت رشد میکروارگانیسم ها را کند می کند و به این ترتیب بروز مسمومیت و آلودگی غذایی کاهش می یابد. این کار باعث نگهداری باکیفیت مواد غذایی نیز می شود. اما نباید مواد غذایی را طولانی مدت در یخچال نگهداری کنید. بهتر است مواد غذایی را کم خریداری کنید و تازه به تازه به مصرف برسانید. یخچال برای تازه نگه داشتن مواد غذایی است نه برای نگهداری طولانی مدت از آن ها.

 

 

♦نکته مهم:

انواع حبوبات حاوی دانه های خوراکی همانند نخود، انواع لوبیا، لپه، عدس است. این دسته از مواد غذایی حاوی پروتئین بوده و نقش کلیدی در سلامت بدن دارند. اگر می خواهید در مدت زمان طولانیحبوبات را نگهداری نمایید توصیه می گردد که ابتدا حبوبات را پاک کنید و ناخالصی هایی از قبل شن و سنگ ریزه را از آن ها جدا نمایید سپس با نمک فراوان ترکیب کرده و در جای خشک و خنگ نگهداری نمایید.

حبوبات را می توانید به صورت خام، نیم پز و یا پخته شده تا مدت زمان طولانی در فریزر نگهداری کرد. توصیه می گردد قبل از مصرف حبوبات و طبخ آن ها، ابتدا برای مدت زمانی آن ها را خیسانده تا بعد از مصرف موجب نفخ نشود. خیساندن موجب می گردد مواد ایجاد کننده نفخ از بین برود.

 

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

One thought on “چه چیزهایی در یخچال نگهداری نکنیم؟نحوه چیدن درست مواد غذایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی احتیاج دارید ? با ما تماس بگیرید